Posted by  | 9.22.2010  at 12:00 AM  

masukkan video youtube ke blog

memang tengah mood rajin today.....
mata tak ngantuk, baring2 tak mau lena. so dalam jalan-jalan di blog-blog, di merata google site. apa nak buat lagi ni. maklumla 3B ni bukan tau nak buat apa sangat dengan blog bari i nih....
so ada satu lagi yang betul2 aku nak kongsi sebelum saying gud nite
apa dia? ha.. cara nak masukkan video terutama dari youtube.
aku tau memang kat celah gigi jer benda ni bagi yang da terror berblogging ni. but bagi orang baru cam aku memang terkial-kial, ternganga tengok blog orang yang wonderfull. tapi apekehal blog aku nih cam blog budak tadika jek... aduh
so marila budak2 baru belajar semua kita belajar sama2 tentang tutorial ni

langkah 1
pergilah ke site youtube @ http://www.youtube.com/
kendian search lah lagu apa yang anda mahukan itu yer....


dapat dah?
perhatikan anak panah merah i bawah














langkah 2
tengok kat bawah video tu ada kotak wrote 'EMBED'
klik kat situ . akan keluarlah sejenis kod....

langkah 3
copy semua kod tu

langkah 4
log in ke blogspot anda itu dan klik pada NEW POST

langkah 5
klik pada edit HTML kat hujung belah kanan kotak post tu....
kenapa? sebab kalau guna compose tu memang takkan kuar punya video yang anda impi2kan sangat menghiasi blogpost anda tu.. ikutla pesanan saya ni ya cayunk2 semua...

langkah 6
past kan lah video anda di ruang post tu
and terus kan macam biasa kalau nak sambung apa2 di bawah or atas video anda itu...

langkah 7
preview dulu tau kawan-kawan
dah puas hati?

langkah akhir:
save dan publish saja...

tengok semasa tutorial ni aku sempat lagi copy vid ni ke post kali ni....
dengar2 la yg i suka ni yer aftre abis baca all the cara nak upload video ke blogpost...
layaaaan




mudah tak?
mudah kan?

2 Budak Tomey:

LynnAiza said...

thanks for this..=)

Firdaus said...

terima kasih.........

Submit Express Inc.Search Engine Optimization
Related Posts with Thumbnails

dimanakah aku?

review http://mrsaqur.blogspot.com on alexa.com