Posted by  | 12.02.2010  at 3:42 PM  

keburukan meminum soya

salam semua......
mood sekarang: non explanation
ok fokus ya nak buat entry baru ni huhu

hari ni nak buat entri berkenaan soya. minuman yang soooo sedap yang berwarna kesusuan (putih). mesti ramai antara kita pernah dengar kenyataan-kenyataan ini kan?
  • minum soya banyak2 Jah (bukan nama sebenar) nanti anak yang kau kandung tu keluar putih, kulitnya gebu
  • bila anak nak periksa je: minum soya ni ha, biar bijak sikit kepala otak tu ha, jangan melembam je.
  • minum lah soya ni ha elok untuk kesihatan
  • ambil soya ni elok untuk kulit. halus je nanti kulit kalau ambil soya banyak. 
sapa tak setuju put up your hand please.....
nak cubit sikit ehehe...

menurut kajian sebenarnya soya ada banyak kesan negatif (kalau diambil berlebihan). bukan apa, aku paham sangat la kalau peminat soya tu kengkadang siang malam, pagi petang minum soya. tak muak ke ha...
malah aku dulu time ngandung pon suka minum soya gak...
Sebab aku tak lalu minum susu.
Antara keburukan soya ialah
Meningkatkan risiko barah payudara (kanser payudara) dalam kalangan wanita
Berupaya melembamkan otak/minda
Mengakibatkan tumbesaran bayi yang luar biasa bagi bayi dalam kandungan dan kanak-kanak

*** soya mengandungi 1 bahan kimia yang menyerupai fungsi hormon estrogen 
apakah estrogen? ia adalah hormon yang ada pada kaum wanita yang juga boleh mengubah pertumbuhan jantina/ seksual.

malah mengambil 2 gelas susu soya sehari dalam masa sebulan sudah mampu menganggu kitar haid sesorang perempuan..... bayangkan la yang dok minum 4x sehari tu. aduhhhh.

lagi fakta:
dalam kacang soya juga menagandungi satu sebatian bernama isoflavone
apa pulak tu?
ia satu sbatian kimia yang mampu mengurangkan risiko kanser, melegakan simptom menopause, memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko kepada beberapa penyakit lain.
eh baikla tu fungsinya tu kan?
hhaaaa kejap eik. hakikatnya ada di sini:
Bukan senang untuk mengekstrak sebatian ini. melalui proses penapaian sempurna barulah sebatian ini dapat dihasilkan dan elok untuk diminum.

kacang soya juga mempunyai 1 bahan perencat enzim yang menganggu tripsin dan beberapa enzim yang penting dalam proses penghadaman. Proses memasak yang biasa takkan mampu mendeaktifkan bahan ini.
akibatnya:
boleh sebabkan gastrik, kekurangan protein dan asid amino

phytic acid satu bahan kimia yang ada secara semulajadi dalam semua jenis kacang yang juga merupakan anti-nutrien. dan dalam kacang soya ia melebihi kandungan dalam kekacang lain.
ia menghalang penyerapan mineral tertentu seperti magneseum, zink, calsium dan zat besi.

dalam kacang soya juga mengandungi hemagllutinin dan perencat tripsin yang merencat pertumbuhan manusia (diperingkat kanak-kanak).  bahan ini boleh dideaktifkan melalui proses penapaian. contoh ialah tempe. dalam minuman soya atau tofu, sebatian perencat ini masih wujud walau sedikit.

ramai juga ibu bapa yang menggantikan susu dengan susu berasaskan soya kerana faktor kos, atau kerana anak tak mahu minum susu biasa, atau kerana anak alergi terhadap susu
sebenarnya memberikan susu berasakan soya jauh lebih bahaya
fakta:
isoflavone  yang bertindak sebagai estrogen menyebabkan gangguan pertumbuhan. senang kata seakan menggalakkan pertumbuhan kanak-kanak dengan cepat tidak selaras dengan usia.
digambarkan bayi yang minum susu berasakan soya , menghadam phytoestrogen seakan bayi tersebut mengambil 5 biji pil perancang dalam sehari...... /oh no....
mungkin ni juga natra sebab semakin ramai lelaki lembut zaman sekarang. kerana pengambil hormon seawal bayi lagi?
atau semakin ramai yang mengalami obesity akibat pembesaran tubuh ketika zaman kanak-kanak?
siapa yang salah ni?????

dan....
last but not least
penyelidik Jepun mengatakan hanya dengan mengambil 30gram @ 2 sudu besar soya sehari selama sebulan boleh meningkatkan hormon thyroid seterusnya boleh menyumbang kepada kanser thyroid.

p/s: so camana? masih mau minum soya ka?

21 Budak Tomey:

cikguHani said...

salam
yang saya baca..tah betul ke tak..ada sesetengah soya kat tepi jalan tu...masa proses air dierang campur sejenis bahan utk bagi air soya tu nampak lebih pekat dan berkilat...bahan tu digunakan utk buat siling rumah..tak tahu ler tapi ni info yg saya baca kat satu blog..sori yek da lupa url dia...apa pun mekasih akak sbb kongsi info ni.

Anonymous said...

salam..tq for the info..slme xtau sume ni...mmg tiap mgu bli soya kat psr mlm...minta izin nk copy paste & emelkan kat kgkwn ye....

Omar said...

boleh tau x dari mana dapat source utk entri ni?

Anonymous said...

Soya jenis apa tu??? Sepanjang kehidupan ini, tidak pernah pulak dengar info yang mengarut tu..... Mana fakta tu semua. Buktikanlah..... Adakah awak seorang PROFESOR ATAU SAINTIS......

Dr Othman said...

Boleh tak bagi tau kt mane dpt info soya tu....

Anonymous said...

Dalam berita ada menyatakan bahawa banyak blog tidak dapat dipercaya.... mungkin blog ini salah satu darinya.....

Anonymous said...

Boleh sertakan testimoni orang yang mengamalkan soya tu kena penyakit kanser dan sebagai???

Anonymous said...

Trima kasih krana sudi brkngsi ilmu...tpi yg sye xpuas hati ialah saintis mane yg bgtahu susu soya ni brbhya utk kshtan??sye xprnah dgr pun???!!!!!!

Anonymous said...

assalamualaikum dan selamat sejahtera , saya suke swangat dengan air soya , kadang2 selalu minum kotak besar soya season . betul ker keburukan minum air soya ni ?? saya nak ambil spm tahun ni , takut juga effect dekat otak nnti .

hanif alwi said...

Emel berantai nie.
Nak menjatuhkan orang lain je.

Anonymous said...

Assalamualaikum.. disini saya juga ingin berkongsi cerita kerana saya juga gemar minum air soya. Klu para pembaca ingin tahu saya baru lepas operation remove sis yg ada pd ovari dan dr. Pakar sakit puan drp pkj sel menasihati supaya kurangkan mkn kekacang dan minum air soya kerana ianya boleh mengakibat kan pertumbuhan sis. Bole minum soya tp pastikan yg soya tu fresh yg dimasak sndiri.

Anonymous said...

Sory typing eror.. hospital yg saya maksud kan tu dari kpj selangor

Anonymous said...

Kindly deliver me the comprehensive notes regarding "Make PCB making use of a laser printer-Printed Circuit Boards" our students can comprehend it and remember.


Here is my site xerox phaser 8560 yellow ink

Anonymous said...

sy dpt breast cancer sbb terlalu suka minum soya.dr sndiri yg sah kan.

Anonymous said...

Hi there,
Am utilizing Hp LaserJet 1018 printer for my Mac manual pro.
In fact am utilized home windows xp formerly to my unit.
Now it is upgraded with Mac OS X Snow leopard. But right here is a problem with motorists that not
able to operate well with the system.

my homepage ... Ornaisons.blogs.lindependant.Com

Anonymous said...

Is 300 dpi the minimum demand for all prints?



my web blog; xerox phaser 8560 service manual *Http://www.canface.com/*

Anonymous said...

Hey if got slight g problem i have a ps3 and want a
lcd tv now but my room is not really big,so i was wondering wether i should get myself a 26 " or a 32 lcd tv wich one would you reccomend to me?

Look at my web site - LG 42ls5600 (www.lg42ls5600.co.uk)

Anonymous said...

Its not my first time to pay a visit this web site, i am browsing this web site
dailly and get nice data from here every day.

Look into my web-site ... LG 42LS5600 TV

Anonymous said...

It functions! Which's really nice that you uploaded this details ... I can not point out the same for Samsung that is recommending something they did not test!
Happy new year!

Also visit my web-site Xerox Phaser 8560 Ram Error

Anonymous said...

I have been exploring for a bit for any high-quality articles or blog
posts on this sort of space . Exploring in Yahoo I at last
stumbled upon this site. Reading this info So i'm satisfied to convey that I have a very good uncanny feeling I found out just what I needed. I so much certainly will make sure to do not overlook this website and provides it a look regularly.

Also visit my webpage ... xerox 8560 black

Anonymous said...

soya yang merbahaya memang ade..tapi soya drpd esp shaklee tidak begitu..malah ia bagus utk kesihatan.ia soya asli..non GMO..BEBAS DRPD PERUBAHAN GENETIK.
SAPE PEMINAT SOYA BOLEHLA BERALIH PADA ESP SHAKLEE

Submit Express Inc.Search Engine Optimization
Related Posts with Thumbnails

dimanakah aku?

review http://mrsaqur.blogspot.com on alexa.com