salam semua.....
mood: sedey tapi mampu bertahan
lokasi: rumah (takkan kat opis lagi kot, adesss)
topik: peraturan umum untuk yang bekerja dibawah majikan (bukan bekerja sendiri)
start ya:
ehsan: incik google |
we start with the GOLDEN RULE
RULE PERTAMA: boss is always right
RULE KEDUA: kalaupon boss lakukan kesalahan, tengok RULE PERTAMA
- siapa yang hanya tahu bekerja akan mendapat beban kerja, yang lain mendapat ganjaran, bonus dan pujian
- Ph.D + "pull him/her down" - lebih hebat anda, lebih komited, lebih rajin. maka lebih ramai lagi yang akan jatuhkan anda
- kalau anda bagus anda akan dapat semua kerja yang anda mahu, tapi kalau anda lebih bagus anda akan lari darinya
- bila si boss sedang bercakap berkenaan meningkat kualiti dan produktiviti kerja, anda kena faham dia tidak bercakap mengenai dirinya sendiri
- apa yang anda lakukan tidaklah sepenting menyatakan apa yang TELAH anda lakukan dan apa yang akan anda lakukan
- jangan sesekali menjadi insan yang "sukar dicari ganti", why? sebab nanti semakin susah untuk anda dinaikkan pangkat
- jika pertama kali mencuba dan gagal, cuba lagi. kemudian tinggalkan. usah bodohkan diri untuk sesuatu yang begitu mustahil
- jika anda tidak tahu mahu buat apa, jalanlah laju-laju dan tunjukkan reaksi muka yang sedang kerisauan
- dengan mengikut peraturan takkan dapat menyelesaikan tugasan
- tak kiralah sebanyak manapon cuba anda lakukan, ia tetap takkan mampu puaskan semua orang
- untuk tujuan kenaikan pangkat anda tak semestinya perlu fasih akan kerja/ tugas anda
- tapi adalah perlu untuk anda menunjukkan bahawa anda sangat tahu akan tugasan anda untuk memudahkan kenaikan pangkat...
aik tader komen lagi?
Post a Comment